اگر بیماری قلبی دارید یا کلاً رقیق القلب هستید، اکیداً پیشنهاد می‌شود این مقاله را نخوانید.

 

در پایان مقاله پیشین (مسابقه بازی‌های نقش آفرینیِ دویست کلمه‌ای!)، از شما پرسیدیم که به چه ژانرهایی بیشتر علاقه‌مند هستید، تا بازی نقش آفرینی غیر از D&D در اون ژانر بهتون معرفی کنیم. یکی از دوستان ژانر وحشت رو به نام آورد و واقعیتش، از اون جایی که نگارنده طرفدار پر و پا قرص این ژانره، جایی برای تردید باقی نموند!

The Thing
photoپوستر غیر رسمی فیلم The Thing نسخه سال 1982 به کارگردانی «جان کارپنتر». فیلم محبوب نگارنده، بدون هیچ‌گونه شرمساری!

 

یه نگاهی به اسامی زیر بندازین:

فیلم‌های اِسلَشر «کشتار با اره برقی در تگزاس»، «هالووین»، «جمعه سیزدهم» و «کابوس در خیابان اِلم» و بازی‌های «تنها در تاریکی»، «رزیدنت ایوِل»، «لفت فور دِد» و «سایلنت هیل»، در سبک «ترس و بقا» (Survival Horror).

اگه فیلم‌ها یا بازی‌های گفته شده که در ژانر و سبک خودشون از مهم‌ترین‌ها هستن رو دیدین، بازی کردین و دوست دارین، بازی نقش آفرینیِ قلم کاغذیِ Dread برای شما طراحی شده. ختم کلام!

photoهالووین، جان کارپنتر، 1978

 

همین‌جا بگم: می‌دونم وحشت، ژانر همه نیست و خیلی‌ها درکی از لذت ترس، تعلیق و غافلگیری ندارن. ولی یادمون باشه، بسیاری هم لذت بازی‌های رومیزی رو نچشیدن و شاید هم نخواهند چشید… در هر صورت اگه همچنان همراه ما هستین، بریم سر اصل موضوع:

چطوری Dread بازی کنیم؟

مواد لازم

سه الی شش نفر بازیکن. سه الی پنج ساعت زمان آزاد. یک داستان که راوی از پیش آماده کرده. یک فقره منار جنبان «جنگا»!

بلی، بازی Dread برخلاف اکثر بازی‌های نقش آفرینی دیگه از تاس یا کارت استفاده نمی‌کنه، بلکه شما برای بازی کردن به «جنگا» نیاز دارید.

چرا که وقتی منار فرو بریزد، کسی خواهد مرُد.

 

خلق شخصیت

برای این که «کاراکتر» خودتون در بازی رو درست کنین، باید یه «پرسشنامه» پُر کنین. این طوری هم کاراکتر در قالب داستان جا می‌گیره و هم این که شما شخصیتی رو که می‌بایست نقشش رو بازی کنین، بیشتر می‌شناسین و زمانی که می‌بایست تصمیمی حیاتی بگیرین – واقعاً حیاتی، مرگ و زندگی کاراکتر رو تصمیمات شما رقم می‌زنه – شخصیت کاراکترتون رو در نظر می‌گیرید. سوالاتی مثل این که شخصیت شما چه کمبودهای روانی داره؟ چه چیزایی در شما امید یا شجاعت برمی‌انگیزه؟ چه رابطه‌ای با هر کدوم از دیگر شخصیت‌ها (بازیکنان) بازی دارین؟…

روند بازی

در طول بازی راوی داستان (GM / Game Master) اتفاقات رو برای بازیکنا شرح میده و هر کدوم از بازیکنا با اعلام این که چه کاری انجام میدن، داستان رو به پیش میبرن. بازی زمانی به اتمام میرسه که یا داستان تموم بشه و یا تمامی بازیکنا از بازی حذف بشن (احتمالاً توسط وسیله‌ای تیز از جمله چاقو، تبر، ساطور یا کارد به قتل برسن!).

photoکابوس در خیابان الم، وس کرِیوِن، 1984

 

هر گاه در بازی، بازیکن باید کار سختی انجام بده که توانایی‌هاش رو به چالش می‌کشه، باید قطعه‌ای چوبی رو با موفقیت – بدون این که منار بریزه – بیرون بکشه. در واقع موفقیت در اون کار رو جنگا مشخص می‌کنه. در عین حال بازیکن می‌تونه شکست رو قبول کنه و قطعه‌ای بیرون نکشه. در صورت شکست، این که چه بلایی به سر کاراکترش در داستان میاد دیگه به عهده‌ی راوی داستانه: مرگ، دیوانگی، حبس…

همون طور که حدس زدید، هر چه بازی (داستان) پیش بره، منار لغزان و لغزان‌تر میشه و تنش بالا و بالاتر میره.

photoبیگانه، ریدلی اسکات، 1979

 

کلیت بازی جداً همینایی بود که گفتیم. جزییات بیشتر رو می‌تونید در قوانین بازی بخونید:

دانلود نسخه خلاصه قوانین بازی در چهار صفحه

دانلود سناریوهای آماده به همراه پرسشنامه مربوطه

لطفاً دقت کنید که مواردی که در ادامه میاد، تنها برای راوی (گیم مستر) داستانه. پس اگه میخواید صرفاً بازی کنید، به هیچ عنوان اونا رو نخونید:

Beneath A Metal Sky : یه سفینه فضایی پیدا کردین که به نظر متروکه میاد. تصمیم می‌گیرید در سفینه کاوش کنین. حالا سفینه خودتون مفقود شده و این، بزرگترین مشکل شما نیست.

Beneath the Full Moon : می‌خواستید برای تعطیلات بهاری ماجراجویی کنید. سفر باحالی بود. البته تا دیشب که یه چیزی راهنماتون رو له و لورده کرد و ذخیره غذاییتون رو دزدید. فکر می‌کنید بتونید به تمدن برگردید؟

Beneath the Mask : قرار بود آخر هفته‌ی آرومی رو در کلبه جنگلی دوستتون بگذرونید. تا این که سر و کله‌ی یه روانی با نقاب هاکی پیدا شد و حالا دو نفر مردن. تا صبح دوام میارین؟

13 : قرار بود مهمونی خونه دوستتون بهترین خاطره کودکی‌تون بشه، تا این که صدای گریه و زاری شما رو از خواب بیدار کرد. اصلاً اینجا همون خونه است؟

 

و در نهایت دانلود نسخه کامل کتابچه قوانین بازی، که نه تنها وارد جزییات بیشتری میشه، بلکه فصولی مجزا به نحوه داستانگویی در ژانرهای فرعی وحشت اختصاص داده. در صورتی که کتاب رو خوندین، بازی کردین و لذت بردین، اگه امکانش رو دارین لطفاً کتاب رو از ناشر بازی در این پیوند خریداری کنید (12$).

راستی قبل از این که جنگای خودتون رو بردارید و برید رفقاتون رو بترسونید، اگه تجربه‌ای در گیم مستری و روایت داستان ندارید – یا شاید هم تجربه‌تون چندان موفق نبوده – پیشنهاد می‌کنم ویدیوی بازی Dread با گیم مستری «ویل ویتون» رو حتماً ببینید، که تجربه نشون داده دیدن نحوه بازی‌گردانی گیم مسترهای کاربلد، یکی از بهترین راه‌های یادگیریه:

مرجع پوسترهای استفاده شده در این مقاله: سایت Alternative Movie Posters 

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده…