رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سه‌گانه استراتژی انتزاعی؛ جدال مغزین

مقدمه

فکر می‌کنم تا الان به خوبی تونسته‌ باشیم به همه ثابت کنیم که بازی‌های رومیزی فقط برای بچه‌ها نیستن. ولی خب خودم هم این رو میدونم که بعضی‌ها هیچ رقمه تو کتشون نمیره! هرچقدر هم که حرف بزنیم، دلیل بیاریم، آمار و ارقام رو کنیم و تحلیل‌های جامعه‌شناختی به رخ بکشیم،‌ نهایتا می‌گن بازی فقط شطرنج و تخته. امروز روی صحبتم با اونهاییه که upمی‌گن شطرنج. هرچقدر هم تلاش کنین باهاش مقابله کنین، مجبورین این رو بپذیرین که شطرنج هم یک بردگیمه! تمام. هیچ بحثی هم نداره. حالا بذارین دقیقتر بگم، شطرنج یک بردگیم استراتزی انتزاعیه که مکانیسم اصلیش Grid Movement هست. حالا چرا این‌ها رو می‌گم، چون می‌خوام بازی‌های مشابه‌ای بهتون معرفی کنم که اگه فاز بازی شطرنج رو دارین، می‌تونین با این بازی‌ها ارتباط برقرار کنین.

 

پروژه عجیب و غریب گیپف

تو سال ۲۰۰۴ طراح بلژیکی Kris Burm پروژه‌ای رو شروع کرد بنام پروژه Gipf. این پروژه تشکیل شده از شش بازی استراتژی انتزاعی دونفره بود که قطعات هر بازی با ترکیب با هم می‌تونستن در یک بازی هفتم‌ای به نام Gipf استفاده بشن. قواعد پیچیده‌ای برای ترکیب مهره‌ها و قوانین بازی‌های مختلف این سری با بازی Gipf وجود داره و عجیب‌تر از اونیه که من بتونم اینجا براتون توضیح بدم. نکته اینه که بازی‌های پروژه Gipf به تنهایی اونقدر مورد استقبال قرار گرفتن که خیلی به ماهیت عجیب کلیت پروژه توجهی نشد.

بازی‌های این پروژه به ترتیب انتشار:

GIPF (ترکیب و هارمونی المان‌ها با هم )

TAMSK ( زمان )

ZERTZ ( آب )

DVONN ( آتش )

YINSH ( باد )

PÜNCT ( ارتباط درون شبکه‌ای مغز )

TZAAR ( خاک – بعدا به عنوان جایگزین بازی TAMSK معرفی شده )

 

همونطور که می‌بینین اسامی این بازی‌های خیلی عجیبه. نکته اینه که هدف این بوده که عجیب باشه. Burm آگاهانه کلمات ۵ حرفی رو انتخاب کرده که فقط یکی از اونها حرف صدا دار هست و لزوما ترکیباتی رو انتخاب کرده که در هیچ زبانی معنی نمی‌دن. نکته بامزه اینه که چون مجبورش کردن یک جایگزین برای بازی TAMSK طراحی کنه و دلش با این کار نبوده، اسم بازی جایگزین رو TZAAR می‌گذاره که هم دو حرف صدادار داره،‌ و هم در یک زبانی معنی می‌ده.

هر کدوم از این بازی‌ها اگه به دستتون برسه واقعا فوق‌العاده هستن و مطمئنا به بازی‌های دونفره فکری مورد علاقه‌تون تبدیل می‌شن.

 

حالا برعکس، ساده برگزار کنیم

Ingenious

خیلی وقت پیش‌ها اگه یادتون باشه راجع به یک بازی صحبت کرده بودم. یک بازی استراتژی انتزاعی که نقطه مقابل پروژه GIPF بود. یعنی در ساده‌ترین شکل ممکن. درسته این بازی رو چند نفره هم می‌شه بازی کرد ولی اونقدر بازی خوبی هست که هرجور شده بچپونمش توی این سه‌گانه. قبلا کلی راجع به خوبی‌ها و بدی‌های این بازی توضیح دادم که می‌تونین اینجا بخونین. البته که این عکس یجورایی گویای همه چیز هست.

 

پیو… پیو… پیو… شطرنج با لیزر

Laser Khet 2.0

شما هم معتقدین که زیادی شیک بودیم نه؟ بهتره هیجان قضیه رو یکم بالاتر ببریم. کی گفته بازی دو نفره فکری باید ساکت و آروم و شیک باشه؟ تو بازی Khet، که قوانین خیلی ساده‌ای داره و بر اساس فیزیک نور طراحی شده، هدف شما اینه که با استفاده از یک سری آینه‌ای که دارین و هدایت کردن بازتاب نور لیزرتون، مهره شاه حریف رو هدف قرار بدین.

از اون دست بازی‌هاست که قوانین بسیار ساده‌ای داره ولی هر نوبت از بازی کردنش ممکنه خیلی طول بکشه. تو هر نوبت از بازی یکی از مهره‌هاتون رو برمیدارین و یکی از این دوتا کار رو باهاش انجام می‌دین. یا به یکی از خونه‌های خالی اطرافش منتقلش می‌کنین، یا یکی از مهره‌هاتون رو میچرخونین.

هرچقدر هم تلاش کنم فکر نمی‌کنم بتونیم به خوبی بهتون توضیح بدم چقدر جذاب و هیجان انگیزه! شاید بهتر باشه این ویدئو رو ببینین.

 

امیر آئین
امیر آئین

سی سال اول با افتخار به بازی گذشت. حالا یا بازی کردن پای کامپیوتر، یا پای پلی‌استیشن، یا تو گیم‌نت، یا پشت میز بازی. برنامه سی سال دوم اینه که کمی بیشتر تو این سرگرمی فرو برم. ولی این رو یادتون باشه، اگه من فرو برم، تنها نمی‌رم، همتون رو با خودم می‌برم. انقدر پر حرفی می‌کنم، انقدر در ویدئو‌ها دلقک بازی در میارم، انقدر پشت میکروفون‌ها سر و صدا راه می‌اندازم، تا بالاخره تسلیم بشین و مثل من و دوستام، بشینین پای میز بازی.

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

لینک کوتاه