رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برندگان جایزه‌ی بازی فکریِ «مِنسا» 2017

منسا (Mensa) جمعیتیه متشکل از بیش از پنجاه و شش هزار نفر، که همگی در بهره هوشی جزو دو درصد بالای جامعه آمریکا هستن. از سال 1990، هر ساله سیصد نفر از این اشخاص دور هم جمع میشن تا در ماراتنی دو روزه، پنجاه عنوان از بردگیم‌ها و بازی‌های کارتیِ منتشر شده در یک سال اخیر رو بازی کرده و در پایان پنج بازی منتخب رو اعلام کنن. شاخص‌ها هم شامل این موارده: اصالت، چالش، طراحی، خلاقیت، آسانیِ فهم بازی، سرگرم کننده بودن بازی و در نهایت این که گیم پلی، ارزش پولی که برای بازی پرداخت کردین رو داشته باشه!

mensamindgames-logo

 

و اما منتخبین سال 2017 میلادی:

دور دنیا در هشتاد روز

دور دنیا در هشتاد روز

به لطف انیمه‌ای که از این رمان ماجراجویی «ژول ورن» ساخته و از دهه‌ی هفتاد به بعد بارها از تلویزیون پخش شده، حدس می‌زنم همگی تا حد زیادی با داستان بازی آشنا هستیم. قرار بر اینه که از لندن شروع کرده و در کمتر از هشتاد روز، دور دنیا رو بپیماییم. به نظر ساده میاد ولی یه نکته رو فراموش نکنین: شما مظنون به دزدی پنجاه هزار پوند از بانک هستین و به همین دلیل، می‌بایست نه تنها پیش از دیگران به لندن برگردین، بلکه باید به هنگام بازگشت، حداکثر 10 پوند پول در جیب داشته باشین! علاوه بر این یه سری کارت «شایعه» هم در بازی هست که باید تو راه از شرشون خلاص بشین.

around-world-80-days-components

اجزای بردگیم «دور دنیا در هشتاد روز»

 

یه نکته جالب در مورد بازی اینه که، بازآفرینی بردگیم «خرگوش و لاک پشت» هستش. و بازی «خرگوش و لاک پشت» در سال 1979 تونست جایزه معتبر Spiel des Jahres (بازیِ سال به زبان آلمانی) رو به خودش اختصاص بده.

Clank!: A Deck-Building Adventure

Clank!: A Deck-Building Adventure

در این بردگیم شما نقش یه عده دزد نسبتاً نترس رو بازی می‌کنین. طمع جواهرات شما رو به کوهستانی کشونده که از بدِ اتفاق، کُنام یک اژدهاست. علی الحساب اژدها خوابه و کاری به کار شما نداره. ولی هر کاری که می‌کنید ممکنه سر و صدا ایجاد کنه و بالاخره این قیل و قال، اژدها رو از خواب بیدار می‌کنه. اون وقته که خر بیار و باقالی بار کن! برنده‌ی بازی کسیه که اولا صحیح و سالم و سلامت ،یا به عبارت بهتر بدون اینکه بلعیده بشه، از کوهستان فرار کنه و دوماً بیش از دیگران جواهرات باارزش کف رفته باشه.

اجزای بازی Clank

اجزای بازی Clank

بازی از مکانیسم دسته سازی (Deck Building) استفاده می‌کنه. به این معنی که در ابتدای بازی هر بازیکنی تعدادی کارت مشخص داره، ولی در ادامه با پول رایج بازی، کارت‌های جدیدی میخره و این طوری قابلیت‌های خودش رو بیشتر می‌کنه.

هری پاتر: نبرد هاگوارتز

harry-potter-hogwarts-battle

خوب. «هری پاتر» که نیازی به معرفی نداره. این بازی هم مثل Clank! که پیش از این معرفی کردیم، از مکانیسم «دسته سازی» استفاده می‌کنه. با این تفاوت که بازی در سبک همکاری یا کوآپ هستش. به این معنی که یا همه بازیکنا با هم می‌بریم، یا هیچ کس برنده نمیشه. قرار هم بر اینه که از مدرسه علوم و فنون جادوگری «هاگوارتز» در برابر نیروهای شریر محافظت کنیم.

اجزای بردگیم «هری پاتر: نبرد هاگوارتز»

اجزای بردگیم «هری پاتر: نبرد هاگوارتز»

راستی، بردگیم «هری پاتر: نبرد هاگوراتز» در واقع یه کمپین هستش: بازی هفت ماجرای پیاپی داره که هر چه جلوتر بریم، سخت و سخت‌تر میشه.

تصور کن (Imagine)

imagine

و باز هم «پانتومیم»، این بار از سرزمین آفتاب تابان: ژاپن. بازی شامل یه سری کارت شفافه که با روی هم قرار دادن اونا، میتونید مفاهیم جدیدی بسازید و کلمات رو به دیگران منتقل کنید. البته که در طول بازی نباید با هم تیمی‌های خودتون صحبت کنید.

 

نمونه کارت‌های بازی Imagine

نمونه کارت‌های بازی Imagine

در بازی شصت و یک کارت وجود داره که به ادعای سازندگانش، بیش از هزار کلمه با اونا میشه ساخت.

تکلمه

جز بازی‌های نامبرده یه بازی دیگه هم هست با نام Amalgam (در لغت به معنای ملغمه)، که جز در سایت رسمی ناشر، نگارنده اطلاعات چندانی ازش پیدا نکرد. حتی در سایت BoardGameGeek که مرجع بردگیم‌هاست، در زمان نوشتن این مقاله، صفحه‌ای درباره‌ی بازی وجود نداره. تا جایی که فهمیدم، در این بازی شما نقش یک عده جادوگر رو دارید و به دنبال ساختن معجون هستید. گویا عنصر حافظه در بازی تعیین کننده است.

Amalgam

در عین حال اگه پیگیر بردگیم‌های روز دنیا باشید، احتمالاً برخی از گزینه‌های انتخاب شده کمی تا حدی براتون عجیبه. چرا که به هیچ عنوان، از نام‌های پر سر و صدای دنیای بردگیم در سال گذشته‌ی میلادی نبودن. و چه بهتر! از طریق همین جوایز خاصه که میشه بازی‌های ارزشمند ولی کمتر شناخته شده رو پیدا کرد…

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. حامد گفته؛
    14:43 1396/02/15

    سلام دست شما درد نکنه خدایی من تا الان فکر میکردم این بازیا فقط درد حد بازی کردن در خونه و دوستان هستش نمی دونستم لیگ هم داره . خیلی برام جالب بودش.
    ممنونم ازتون و خبرایی ک میزارید
    ی سوالم داشتم ک اگه محبت کنید جواب بدید ممنون میشم ؟
    برای خرید بازی های بردینگ بهترین فروشگاه کدومه خدایی نت دو من جوییدم ولی هیچ کدوم کامل نیست یا فیک هستش اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
    با تشکر

  2. رضا گفته؛
    13:39 1397/08/23

    سلام خسته نباشید خیلی وقت پیشا برد گیم هری پاتر ایرانیش بود توبازار خیلیم جالب بود امکانش هس ک بشه پیدا کرد؟

لینک کوتاه