رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شاهزاده‌ی بَربَر

پدرت، پادشاه پیر سرزمین شمالی، مرده است. او توسط رقبای خود به قتل رسیده و حالا غاصبین به کمک گارد سلطنتی مزدور، کاخ را تصرف کرده‌اند. ولی تو فرار کردی و نه تنها می‌بایست پانصد سکه‌ی طلا بدست بیاری، بلکه باید سپاهی تدارک ببینی و غاصبین را در هم بکوبی، تا میراث خود را بازپس بگیری. از این گذشته، غاصبین هم‌پیمانان قدرتمندی در خارج از این سرزمین دارند. اگر تا ده هفته‌ی دیگر باز نگردی، متحدین آنها تجهیز شده و تو قلمروی فرمانروایی خود را تا ابد از دست خواهی داد.

بخش آغازینِ پاراگراف اول «کتاب رویدادها»ی بازی Barbarian Prince

barbarian-prince-box-cover

 

بازی تک نفره‌ی «شاهزاده‌ی بربر» یک تجربه است. تجربه‌ای بسیار نزدیک به بازی‌های نقش آفرینی (RPG). شما در این بازی شخصیت اصلی داستان هستید. داستانی که هر بار که بازی رو از اول شروع می‌کنید، تغییر می‌کنه. در این «بازی داستانی» شما پاراگراف‌های شماره دار رو یکی پس از دیگری مطالعه می‌کنید. هر کدام از این پاراگراف‌ها موقعیت جدیدی رو بازگو می‌کنن، یا قواعد جدیدی رو بیان می‌کنن که روی انتخاب‌های شما و کارهایی که می‌تونید انجام بدید تاثیرگذاره.

barbarian-prince-miniature

 

پاراگراف‌ها بر دو دسته‌اند: رویدادها که به صورت E000 شماره گذاری شدن و در «کتاب رویداد» هستن. اینها طرح داستانی بازی رو پیش میبرن. و قواعد که به صورت R000 شماره گذاری شدن و موقعیت‌های جدیدی که در اون قرار می‌گیرید و انتخاب‌هایی که میتونید بکنید رو توضیح میدن. اینم بگم که بر خلاف ظاهرش بازی چندان پیچیده نیست. کافیه رویداد شماره E001 – همونی که بخش‌هاییش رو اول مقاله دیدید – رو بخونید و شروع کنید به بازی. البته برای این که با بازی بیشتر آشنا بشید، قواعد اصلی بازی رو با هم مرور می‌کنیم.

کتاب‌های «مسیر داستان را انتخاب کنید» بسیار نزدیک به بازی «شاهزاده‌ی بربر» هستن. با این تفاوت که بر خلاف این بازی جز انتخاب مسیر داستان مکانیسمی برای بازی امکان جنگ و درگیری با دیگر شخصیت‌ها را ندارند.

کتاب‌های «مسیر داستان را انتخاب کنید» بسیار نزدیک به بازی مورد نظر ما هستن. با این تفاوت که کتاب‌ها برخلاف «شاهزاده‌ی بربر»، جز انتخاب مسیر داستان، مکانیسم بازی – مانند امکان جنگ و درگیری با دیگر شخصیت‌ها – ندارن.

چطوری بازی کنیم؟

بازی در هفتاد نوبت یا در اصطلاحِ بازی هفتاد روز انجام میشه. در ابتدای هر روز شما انتخاب می‌کنید که چه کاری رو میخاید انجام بدید. کارها شامل این موارده:

– استراحت کنید تا زخم‌هایی که خوردین التیام پیدا کنه.

– مسافرت کنید. (به یک خانه شش ضلعی دیگه)

– کاوش کنید به دنبال هر آن چیزی که ممکنه در آن خانه پنهان شده باشه.

– اگه در شهر، قلعه یا معبد هستید، می‌تونید پیگیر اخبار و اطلاعات جدید بشید.

– اگه در شهر یا قلعه باشید، می‌تونید مزدور اجیر کنید.

– اگه در معبد هستید، می‌تونید پیشکشی تقدیم کنید.

هر کدوم از اعمال گفته شده قواعد و جداول ویژه‌ی خودشون رو دارن و معمولاً منجر به رویدادی – در «کتاب رویداد» – میشن. شاید با شخصیت‌های دیگه‌ای مواجه بشین و شاید هم خطری بزرگ در کمین شما باشه. در پایان روز هم باید نه تنها خودتون بلکه همه‌ی همراهانتون رو سیر کنید و اگه در شهر، قلعه یا معبد باشید، می‌بایست اتاق هم برای همه کرایه کنید.

اجزای بازی

اجزای بازی

تتمه

شاید به نظرتون میاد آنچنان که باید و شاید در این مقاله به بازی پرداخته نشده. نکته دقیقاً همینجاست: بازی «شاهزاده‌ی بربر» نوعی موتور تولید کننده‌ی داستانه و هر گونه توضیح بیشتر می‌بایست بخشی هر چند کوچک از داستان رو لو بده.

نحوه‌ی داستان‌گویی غیر خطیِ بازی، ممکنه شما رو تا حدی یاد بازی‌های «دنیای آزاد» (Open World) مثل «دنیای وارکرفت» یا «الدر اسکرولز» بندازه. این مطلب رو باید بگم که: بازی حتی از نگارنده این مقاله هم بزرگتره و در سال 1981 منتشر شده. به همین دلیل (دهه هشتادی بودن) انتظار قواعد نسبتاً زیادی رو داشته باشید. گو این که همه‌ی این قواعد رو نمی‌بایست یکجا یاد بگیرید بلکه هر گاه هر کدوم موضوعیت پیدا کردن می‌تونید جداگانه بخونید. در عین حال، بازی سخته، بسیار سخت و حتی ممکنه در یکی دو بار اول، برنده شدن در بازی ناممکن به نظر برسه. پیشنهادی که می‌تونم بکنم اینه که برای برنده شدن بازی نکنید، بلکه بازی کنید برای لذت بردن از داستانی که همواره در حال تغییره…

دانلود فایل‌های قابل چاپ

نسخه اصلی رو می‌تونید در سایت رسمی بازی پیدا کنید. ولی نگارنده تصویر سازی جدید بازی در سال 2012 توسط «تاد سندرز» رو پیشنهاد می‌کنه که حس و حال مدرن تری داره: دانلود از گوگل درایو / دراپ باکس. و این که نام «تاد سندرز» رو به خاطر بسپارید که در مقالات بعدی به کارهای این طراح و تصویرساز بازخواهیم گشت. اگه هم طاقت ندارید همین الان به پیوند بازی‌های «تاد سندرز» در سایت بردگیم گیک یه سری بزنید و خودتون از نزدیک با کارهای دیگش آشنا بشید.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

نظرات کاربران

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.موارد مورد نیاز علامت گذاری شده اند.*

لینک کوتاه