هر سال به هنگام بهار، که چمنزار سبز و رودها پرآب میشه، شما به عنوان خان قبیله، نیروهاتون رو برای چپاول به سرزمین حاصلخیز «گذرگاه اژدها» می‌فرستید. ولی امسال داستان یه مقدار فرق داره. چرا که کاهن اعظم اعلام کرده، هر خانی که بیشترین احشام رو به دست بیاره، «خانِ خان‌ها» نام خواهد گرفت.

برگرفته از کیک استارتر بازی Khan of Khans

خلاصه بازی برای دوستان گیک و نِرد در یک جمله: بازی کارتی جدید استاد اعظم «راینر کنیتزیا» در فضای داستانی «گلورانتا» (Glorantha) که اساسش مکانیسم «شانست رو امتحان کن» (Push/Press Your Luck) است. اگه اسامی که در این عبارت بکار برده شد، براتون عجیبه و احساس می‌کنید نگارنده داره به زبان چینی حرف میزنه، لااسترس! به شرح اونا هم می‌رسیم. و اما سوال اساسی: بازی چطوریاس؟

khan_of_khans_box_cover
photoعکس روی جعبه‌ی بازی «خانِ خان‌ها»

 

در این بازی قرار بر اینه که هر کدوم از بازیکنا تا جایی که امکان داره از 10 مکان مختلف «گله گاو» غارت کنن. هر مکان یه دسته کارت 8 تایی هستش که فرقی با بقیه نداره: 4 کارت گله شامل 20 الی 100 گاو. یک کارت «رم کردن گله»، یک کارت «جادو»، یک کارت «پهلوان قبیله» و  در نهایت یک کارت «برکت».

khan_of_khans_sample_cards
photoنمونه کارت‌های بازی

 

شما تو نوبتتون می‌تونید کارت رویی یکی از دسته کارت‌ها رو بکشید. یا از کارت برکت – که پیش از این بدست آوردین – استفاده کنید و یکی از کارت‌های «گله گاو» حریف رو بدزدید. یا یکی از «گله گاو»‌های خودتون رو بفرستید آغل که دیگه نشه دزدید. و در نهایت این که بجای کارای گفته شده، می‌تونید از قابلیت ویژه خانِ خودتون استفاده کنید. مثلاً یکی از خان‌ها یه آغل بیشتر داره یا اون یکی میتونه بعد از این که در آغل رو بست هم یک گله گاو دیگه زیر زیرکی بچپونه تو آغل!

جناب خان از گله محافظت میکنه
photoجناب خان از گله محافظت میکنه

 

در زمان نوشته شدن این مقاله بازی سرمایه مورد نظر خودش رو در کیک استاتر بدست آورده و بهتر از اون یه نسخه قابل چاپ رایگان داره که میتونید از گوگل درایو یا دراپ باکس دانلود، چاپ و بازی کنید و حالش رو ببرید.


و اما طبق قول قبلی:

گلورانتا

Glorantha

گلورانتا یه دنیای فانتزیه که توسط گِرِگ استنفورد به وجود اومده. اول بار در سال 1975 و به وسیله‌ی بردگیم White Bear and Red Moon معرفی شده و تا به حال چندین و چند بازی نقش آفرینی رومیزی، بردگیم و بازی رایانه‌ای در این فضای داستانی ساخته شده. اگه به اسطوره شناسی علاقمند هستین، باید بگم که گلورانتا شدیداً تحت تاثیر رویکرد «جوزف کمپبل» و «میرچا الیاده» است. در عین حال برخلاف اکثر فضاهای فانتزی معاصرش تاثیر چندانی از آثار «تالکین» از جمله «ارباب حلقه‌ها» نگرفته.

Glorantha_The_Gods_War
photoعکس روی جعبه‌ی بردگیم Glorantha: The Gods War که اونم در کیک استارتر فاند شده و آگوست امسال به بازار میاد. طراحش هم «سَندی پِتِرسِن»، طراح مراحل بازی Doom I و Doom II است.

 

اگر به دنیای فانتزی گلورانتا علاقمند شدید، پیشنهاد میکنم حتماً حتماً حتماً، بازی «پادشاهِ گذرگاهِ اژدها» (King of the Dragon Pass) رو بازی کنید. با این که نزدیک به 18 سال از عمر این بازی میگذره، همچنان بی‌همتاست و ترکیب غریبی است از «ماجراجویی» و «استراتژی». کمابیش برای هر سیستم عاملی که فکرش رو بکنید هم منتشر شده.

King_of_the_Dragon_Pass
photoنماهایی از بازی King of the Dragon Pass

 

راینر کنیتزیا

reiner-knizia
photoموزه بازی: در تکریم از کنیتزیا

در مناقب جناب دکتر – البته دکترای ریاضیات – همین بس که از دهه نود میلادی تا به کنون، بیش از 500 عنوان بازی و کتاب منتشر کردن، که مجموعاً بیش از 13 میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروش داشته. البته که برخی از این بازی‌ها – هر چند کارهای مشهور استاد نیستن – در ایران هم پیدا میشه. تا دلتون هم بخاد در این سال‌ها جایزه برده. برای مطالعه بیشتر درباره عمو راینر یه نگاهی به مقاله امیرخان آئین در همین رابطه بندازید.

knizia_games_iran
photoبازی‌های کنیتزیا که در بازار ایران موجوده

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده…