رومیز لوگو
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بردگیمی با نام «اصفهان»

سال ۱۰۱۷ قمری معادل با ۱۵۹۸ میلادی، شاه عباس پس از پیروزی بر ازبکان پایتختش را از قزوین به اصفهان که آن را به شکل یکی از زیباترین شهرهای جهان دگرگون کرده بود، منتقل کرد. از جنوب شهر شاهراهی بدان وارد می‌شد که از میان باغ‌ها و عمارتهای مشهور به هزارجریب می‌گذشت، که بسیاری از اشراف در آن سکونت داشتند. پس از گذر از زاینده رود و پل الله وردی خان از خیابان عظیم پردرخت چهارباغ می‌گذشت، به میدان عظیم مستطیلی شاه می‌رسید که کاخ عالی قاپو و دو فقره از بزرگترین شاهکارهای معماری ایرانی، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد شاه بدان مشرف بود…

«برگرفته از مدخل شاه عباس بزرگ در ویکی پدیای فارسی»

و وقایع بازی دقیقاً در همین سال اتفاق میفته. بازیکنان نقش تجاری رو دارن که می‌بایست حداکثر استفاده رو از حضور «مباشر» شاه عباس برده و با ساختن «دکان‌»ها و پر کردن اونا با «مال التجاره» خودشون و همین طور ارسال این متاع با «کاروان»ها امتیاز هر چه بیشتری کسب کنن، شاید که برنده‌ی بازی باشن.

قبل از این که به جریان و قوانین بازی بپردازیم، احتمالاً تا الان این سوال براتون پیش اومده که “چرا نام بازی اسپهان هستش و نه اصفهان؟ “. جواب اینه که اصفهان نام‌های زیادی در طول تاریخ داشته، از جمله اسپهان (پیشینه نام اصفهان و دیگر نام‌های این شهر رو در این پیوند می‌تونید ببینید). سوال بعدی اینه که “خوب چرا اسپهان به صورت Yspahan ثبت شده و نه صورت صحیح Ispahan ؟!”. جواب این سوال هم اینه که شرکت فرانسوی Ystari – سازنده بازی – بازی‌هایی مطرحی با نام‌هایی عجیب و غریب ساخته، مثلاً: Ys, Caylus, Metropolys, Mykerinos و Amyitis. جز این که تلفظ برخی ار این اسامی گیج کننده است، شما حرف Y رو در تمامی این اسامی می‌بینید. یه جورایی علامت تجاری شرکته.

کاروان

«کاروان خیمه به صحرا زد و محمل بگذشت»

جریان بازی

شهر اصفهان به چهار محله و هر محله به تعدادی بازارچه با رنگ های مختلف تقسیم شده. بعد از هفت نوبت (یک هفته) شما به ازای هر بازارچه که تکمیل کرده باشین (متاع مورد نیازشون رو تامین کرده باشین) امتیاز می‌گیرید. زمانی که شما اولین «متاع» (مکعب) رنگ خودتون رو در دکانی واقع در یک بازارچه می‌گذارید، بازیکنان دیگه نمی‌تونن «متاع» خودشون رو در دکان‌های اون بازارچه بذارن.

محله‌ها و خانه‌های اصفهان

محله‌ها، بازارچه ها و دکان‌های اصفهان

حالا چطوری باید «متاع» رو وارد بازار کنیم؟ اینجاست که صفحه تاس بازی با نام «برج» وارد می‌شه. در ابتدای هر نوبت نفر اول 9 عدد تاس می‌ریزه و اونا رو گروه‌بندی می‌کنه. به این صورت که تاس‌های (عددهای) یکسان رو در یک گروه قرار می‌ده. این طوری 1-6 گروه مختلف از تاس خواهیم داشت.

صفحه تاس‌ها به نام «برج»

صفحه تاس‌ها به نام «برج»

حالا گروه تاس با کمترین عدد رو در خانه اول برج (شتر) و گروه تاس با بیشترین عدد  رو در خانه آخر (سکه‌ی طلا) می‌ذاریم. باقی گروه‌های تاس رو به ترتیب از عدد کمتر به بیشتر روی «برج» قرار می‌دیم.  همین‌جا بگم که شتر هم مثل سکه در واقع یه جور واحد پول هستش. بعضی چیزا رو می‌بایست با سکه بخرید و برخی دیگه رو با شتر یا ترکیبی از این دو. همین طور که در تصویر بالا می‌بینید 2 تاس یک و 1 تاس شش اومده. نفر اول می‌تونه عدد یک رو انتخاب کنه و 2 شتر بگیره یا عدد شش رو انتخاب کنه و 1 سکه بگیره.

چهار خانه دیگه «برج» نشان دهنده‌ی چهار محله مختلف شهر هستن. اگر بازیکن به عنوان اکشن اون نوبت یکی از این چهار خانه رو انتخاب کنه، به ازای هر تاسی که در اون خانه وجود داره می‌تونه یک «متاع» در اون محله از شهر بذاره.

در عین حال نفر اول می‌تونه 1-3 سکه بده و 1-3 تاس دیگه به 9 تاس قبلی اضافه کنه. حالا چرا باید این کار رو کنه؟ فرض کنید بازیکن میخاد در چهارمین محله شهر – که با ارزش ترین محله شهر هم هست – «متاع» خودش رو قرار بده. تنها در صورتی این اتفاق میفته که تاس‌ها تمامی اعداد 1-6 رو بیارن. پس بازیکن با اضافه کردن تاس شانس خودش رو بیشتر می‌کنه. این رو هم بگم که تاس‌های اضافه شده به 9 تاس قبلی رو فقط نفر اول می‌تونه استفاده کنه. برای مثال در تصویر بالا چون عدد 5 روی هیچ تاسی نیومده، قرار دادن «متاع» در محله چهارم شهر امکان پذیر نیست.

بازیکنان در نوبت خودشون به جای برداشتن تاس و انجام اکشن مربوط به اون همیشه می‌تونن یا کارت بکشن (کارت‌هایی مثل “شتر رایگان”، “طاق زدن شتر با سکه” و از این دست) یا این که «مباشر» رو حرکت بدن.

جناب مباشر

جناب «مباشر»

«مباشر» بعد از حرکت جلوی در هر دکانی که توقف کنه، «متاع» توی اون دکان رو می‌فرسته به صفحه «کاروان». به نظر نامردی میاد ولی اصلاً این طور نیست. چرا که «کاروان» خودش یه راه دیگه است برای امتیاز گیری و شما اکثر اوقات دارین «متاع» خودتون رو می‌فرستید به کاروان، نه «متاع» دیگران رو.

صفحه «کاروان»

صفحه «کاروان»

در پایان هر نوبت هم بازیکنان می‌تونن برای خودشون «عمارت» بنا کنن. مثلاً اگه کسی با هزینه کردن 3 شتر و 3 سکه برای خودش «کاروانسرا» بسازه، هر بار که یکی از «متاع‌»هاش به کاروان می‌ره، می‌تونه یه کارت رایگان بکشه. همون طور که احتمالاً حدس زدین این «عمارت»ها استراتژی بازی هر کسی رو شکل می‌دن.

صفحه مربوط به هر بازیکن

صفحه مربوط به هر بازیکن که «عمارت»هایی که ساخته با مکعب مشخص شده

کلام آخر

اسپهان از اون دست بازی‌هایی است که راه‌های متنوعی برای کسب امتیاز به شما می‌ده. به همین دلیل بیش از یک راه برای برنده شدن وجود داره. در عین حال به نفع شماست که نگاهتون به بازی دیگران باشه تا کاری رو انجام بدین که اونا انجام نمی‌دن. این مساله باعث می‌شه که امکان بیشتری برای امتیاز گرفتن داشته باشید. از طرفی، تاس انتخاب‌های شما در هر نوبت رو محدود می‌کنه و به همین دلیل، بازی بسیار تاکتیکی هستش.

در بازی‌های دیگه‌ مثل Grand Austria Hotel و La Granja هم این امکان به شما داده می‌شه که اکشن مورد نظرتون رو از طریق یه تعداد تاس انتخاب کنین. ولی بازی اسپهان سریع‌تره، چون شما در هر نوبت تنها یک اکشن دارید. در تحلیل نهایی اسپهان از لحاظ «درجه پیچیدگی» یه بازی متوسط هستش. این بازی رو به شما پیشنهاد می‌کنم، فارغ از این که در دنیای بردگیم تازه وارد هستین یا این که خودتون رو یه بردگیم باز حرفه‌ای می‌دونید. امتحانش کنید که پشیمون نمی‌شید.

نسخ دیجیتال بازی

قبل از هر چیز کتابچه قوانین بازی رو از این پیوند دانلود کنید.

نسخه آنلاین تحت مرورگر بازی در سایت Boardspace

برای دانلود نسخه تحت ویندوز بازی به این پیوند برید. فقط دقت کنید که علاوه بر خود بازی، بسته زبان انگلیسی بازی رو از بخش Download Language Packs هم دانلود کنید. چرا که نسخه اصلی بازی به زبان آلمانی است. نکته: در زمان نصب بازی به مسیری که بازی در اون نصب میشه دقت کنید و پس از این که نصب تموم شد، بسته زبان انگلیسی رو در همون مسیر از حالت فشرده خارج کنید. اگر ویندوز به شما پیغام داد که فایل‌های همنام در مسیر وجود داره، گزینه جایگزین کردن (overwrite) رو انتخاب کنید.

راستی، عکس‌های بیشتر ار بازی رو می‌تونید در اینستاگرام رومیز ببینید.

کامبیز سیروس بخت
کامبیز سیروس بخت

آغاز آشنایی‌اش با دنیای بازی‌های رومیزی از زمانی شروع میشه که روی بازی‌های استراتژیک آنلاین کار می‌کرده. دورانی که «تراوین» در اوج محبوبیت خودش بوده. در مصاحبه‌ای طراح بازی تراوین منبع الهام خودش رو بازی «کاتان» اعلام می‌کنه. سوال پیش میاد که کاتان دیگر چیست و مگه جز مونوپولی و ریسک بازی فکری دیگری هم داریم؟ همین سوال به ظاهر ساده، سرگرمی و بلکه هم زندگی‌اش رو یکسره تغییر میده...

ثبت دیدگاه

خوشحال می‌شوم که دیدگاه شما را در مورد مقاله‌ی ارائه شده بدانم.

ممنون می‌شوم در نگارش دیدگاه خود این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

  • دیدگاه‌های توهین‌آمیز و ناشایست تایید نمی‌شوند.
  • دیدگاه‌های بی‌ارتباط به محتوای مقاله تایید نمی‌شوند.
  • لطفا از بخش دیدگاه برای مطرح کردن سوال‌های خود استفاده نکنید (به جای آن از دیسکورد رومیز استفاده کنید).

  1. armin گفته؛
    21:28 1395/09/28

    سلام من خودم اهل بورد گيم هستم ولي متاسفانه به هيچ جور توي ايران نميشه بورد گيمي غير از راز جنگل و مونوپولي و ريسک پيدا مرد شما راهي براي تهيه بورد گيم سراغ داريد؟من شهرستان اصفهان هستم
    اگر خودتون هم فروشگاهي بزنيد عالي ميشه

    • کامبیز سیروس بخت گفته؛
      17:47 1395/09/30

      یه سری به سایت گیمی باکس یا سرزمین ذهن زیبا بزن:
      http://gamybox.ir
      http://lbmind.com

      در عین حال اگه به کارت اعتباری دسترسی داری، بعضی از بردگیم ها رو میشه در کیک استارتر پشتیبانی کرد و در ایران تحویل گرفت. البته باید از سازنده در کیک استارتر قبلش بپرسی که ایران می فرسته یا نه؟

لینک کوتاه